Zo werken de algoritmes van Spotify
![](https://cdn.reshift.nl/media/media/thumbnails/640x360/20180620110723240843709913095/spotify-final.png)
Elke maandag krijgt een gebruiker van Spotify een lijst met muziek die voor je het beste zou zijn. De meeste gebruikers houden van dit systeem, maar hoe gaat dit nu in zijn werk? In dit artikel worden de algoritmes dieper uitgelicht.
We gaan het je wel nu al zeggen, Spotify kijkt niet alleen naar de muziek dat je luistert, de algoritmes in het programma gaan veel verder dan dat. Ze gaan ook kijken naar de artiestenpagina's die je hebt bekeken en ook naar de afspeellijsten die je hebt aangemaakt.
1. Collaborative filtering
Hier worden de gebruikers zoveel mogelijk in groepen geplaatst. Dit ga ik even verduidelijken met een voorbeeld. Stel je bent fan van de groepen 1, 2, 3 en 4, terwijl je vriend graag luistert naar de groepen 2, 3, 4 en 5. De filter zegt dan dat jullie drie dezelfde groepen goed vinden, namelijk 2, 3 en 4. Jullie vertonen dus gelijkenissen. De kans is daar vele groter dat je groepen goed gaat vinden dat je vriend ook beluistert. Jij gaat dan de suggestie krijgen om groep 4 te beluisteren terwijl je vriend als suggestie 1 zal krijgen.2. Natural Language Processing
Voor dit algoritme gebruikt Spotify het internet. Spotify zal zoeken in artikels, blog en andere zaken waar voorkomt wat er gezegd wordt over verschillende artiesten en groepen. Bijvoorbeeld, als groep 1 en 2 vaak in éénzelfde artikel wordt geplaatst, zal het algoritme dit aanschouwen als een overeenkomst. Als je dan naar groep 1 luistert, zal het algoritme groep 2 als suggestie geven.![Tablet met Spotify](https://cdn.reshift.nl/media/media/thumbnails/640/20180913095800309757430062728/tabletspotify.jpg)
3. Audio-analyse
Dit algoritme houdt rekening met nieuwe muziek. Er is natuurlijk weinig hierover te vinden, dus heb je met de vorige twee algoritmen niet zo veel. Dit algoritme maakt gebruik van een neuraal netwerk, het is een soort gezichtsherkenning voor muziek. Het nieuwe nummer gaat door het netwerk en er blijft dan nog enkel de kenmerken van het liedjes over. Spotify zal dan deze kenmerken vergelijken met andere nummers en dan bepalen of de gebruiker het leuk kan vinden of niet.Uiteraard zijn de aanbevelingsmodellen onderdeel van een groter ecosysteem van Spotify, maar ze geven wel een beeld van hoe het algoritme van de muziekdienst er ongeveer uitziet.
Reacties
Een reactie posten